Frön

Det är någonting med kvällarna i januari, det där ljuset som dröjer sej kvar några minuter längre för varje dag som går, att mörkret blir lite mjukare.

Jag får kli i fingrarna.

Om man sår frön i januari så blir det ingenting av plantorna. Bara rangel och vingel. Åtminstone har det blivit så när jag har försökt.

Man måste vänta på mera ljus.

Och när man tänker det så kvillrar det som smältvatten igenom en. Man funderar på vad man vill så, och var, och beställer fröer.

Som det ska prunka!

(Allt är glömt om juli, torka och hetta och hur de där plantorna skrumpnar när man råkar glömma vattna dem en dag).

Ännu osådda plantor i januari. De är nästan de finaste.

Kommentarer
Postat av: Katarina i Åttböle

... och om du gillar gammaldags perenner ska du akta dej för min favoritförsäljare någonstans i Tavastland... Pratensis. Hon har allt, egenodlade frön, billigt billigt, så det slutar med att man beställer x+20 påsar, där x är det antal man behövde från början.

Jag håller med om att de osådda är bäst. Och osvurna.

2011-01-19 @ 12:14:41
Postat av: Poetcarina

Ja, suck, ja. Jag kan livligt föreställa mej det där. +20, och hela huset fullt med såkrukor i mars ...

2011-01-19 @ 16:10:03
Postat av: Q

Det är ju lite så med det mesta i livet. Förväntan är nästan bättre än när det man väntat på äntligen sker.

2011-01-23 @ 18:54:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0