Ö .... ööööh!

Nya tag!

Tänkte börja med en liten tävling, hoppas någon vågar svara! Det finns ett litet pris till vinnaren, det lovar jag.

Jag frossar just nu i Arnaldur Indridasons böcker, isländska berättelser med kriminalinslag. Eller nåt.

En annan ö-författare, som jag beundrar djupt, har skrivit följande i en av sina böcker:

"Andas in lugnt och tyst, sa miss Richardson. Klassen andades in lugnt och tyst allihop utom Ivan Calcött som lät när han andades. Med flit.
  Miss Richardson pryglade honom med remmen. Hon var lång med rätt fyrkantigt huvud som toppen på en klädnypa och hon luktade som inuti vår fingarderob. Hon undervisade oss i poesi på morgnarna. Oh Young Lochinvar has come out of the West, och sång på eftermiddagarna. Oh Shenandoah I long to hear you och Speed Bonny Boat like a Bird on the Wing.
  Hon öppnade och stängde munnen, fort.
  - Andas in, alla, lugnt och tyst och andas ut, medan ni räknar till tio.
  Klassen andades in lugnt och tyst och andades ut medan man räknade till tio utom Minnie Passmore och jag som hann ända till femton."

Vem är författaren? (som inte lever längre, tyvärr, men texterna är odödliga)

Kommentarer
Postat av: Åsa Lind

Ooo...poesin pekar mot Irland, men jag skulle så gärna vilja att det var Janet Frame som hade skrivit detdär! Som jag beundrar. Djupt. Och även om det inte är hon som skrivit ovanstående så är hon värd att nämnas. Ofta.

2011-01-17 @ 12:29:47
Postat av: Isela

Frank MacCourt gissar jag (fastnade för ordet "jag" eh eh)

2011-01-17 @ 16:59:18
Postat av: Isela

... och han är också död.

2011-01-17 @ 17:10:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0